Nova News става N1 през 2022.
Дирк Геркенс: NOVA обединява усилия със CNN в стартирането на нов канал в България N1
Ще започнем високобюджетни международни копродукции и ще осъществим мащабна технологична модернизация, заяви главният изпълнителен директор на Нова Броудкастинг Груп в интервю за 24 часа
- Г-н Геркенс, как приехте новия си пост? Ще управлявате най-голямата медийна група у нас, която по своите мащаби и медии, които събира под една шапка, няма аналог в България.
- Да приема позицията в Нова Броудкаситнг Груп беше съвсем логична стъпка след повишаването на Николай Андреев да поеме управлението на Vivacom. Други фактори бяха, че познавам компанията много добре поради участието ми в процеса на придобиването й, както и големият ми опит на подобни позиции в Унгария, където управлявах и двeте частни национални телевизионни компании.
РЕКЛАМА
- Поемате управлението на Нова Броудкастинг Груп като неин главен изпълнителен директор, след като почти година отговаряхте за медийната група от страна на новия й собственик Юнайтед Медия. Имате ли вече готова концепция за развитието на "Нова", каква ще е стратегията ви?
- Ако трябва да бъдем точни, аз отговарям за съдържанието и рекламните продажби в Юнайтед Медия, а Александра Суботич е главен изпълнителен директор. За първи път поемам управлението на компания с подобно качество както по отношение на финансите, така и по отношение на хората. Целта ми е да продължа фантастичната история на успеха на Нова Броудкастинг Груп и да се опитам да допринеса с опита си в някои области, но съм сигурен, че това ще е и възможност за мен да се уча от страхотните си колеги. Имаме много силни позиции в дигиталната сфера и много бих искал да се разрастваме още повече в тази посока.
- Какви ще са приоритетите ви? Ще развивате ли с предимство българско съдържание и какво, след като масово европейските комерсиални канали излъчват почти еднакви формати, леко преработени спрямо местните особености?
- NOVA има много балансирано съдържание и поради липсата на успешни нови международни формати с достатъчен мащаб, се налага да разчитаме в по-голяма степен на местни продукции, което е възможно единствено благодарение на доброто качество и конкурентните цени. Работил съм на пазари, където цената на подобно съдържание е по-висока и си принуден да развиваш развлекателни предавания в студио, като например игри. Силно вярвам в големи събитийни предавания през уикенда, както и риалити предавания като Игри на волята или Hells Kitchen, които са изключително успешни. Нова Броудкастинг Груп продължава да бъде сред най-големите продуценти на български сериали. Предлагайки още по-интересни нови филмови проекти на българската аудитория, няма да отстъпим от завоюваните позиции.
- Кое е най-важното съдържание за една политематична телевизия като Нова, за да получава тя доверието на аудиторията, но и високи рейтинги? Какво трябва да е съотношението между новини и актуални предавания и забавните програми например?
- Новините са съществена част от нашата програмна схема и смятам, че нивото на новините и информационно-развлекателните предавания, които имаме в момента, е високо. Разбираме, обаче, че част от аудиторията ни иска да има непрекъснат достъп до новини, което е причина за решението ни да надградим NOVA NEWS в N1 24-часов специализиран новинарски канал с голям обем оригинални предавания, развиван в тясно сътрудничество със CNN.
- Как ще пазите свободата на Нова и на журналистите в нея? Имате опит с подобни битки още в Унгария през 2014 г., когато се опитвате да опазите RTL Klub от намерението за прогресивен данък. Тогава казвате, че това е опит да се отърват от една от последните свободни масмедии, които свободно изразяват мнението си.
- Юнайтед Груп поддържа най-високите стандарти по отношение на независимостта на новините, както е доказала през годините, така че това важи и за България. А ситуацията в Унгария беше напълно абсурдна и този данък първо беше намален, а след това напълно отменен.
- Ще има ли обмяна на съдържание между Нова Броудкастинг Груп и останалите канали на Юнайтед Медия, които са почти 50?
- Абсолютно. Вече започнахме да обменяме ноу-хау и идеи за формати между различните канали. Освен това ще тестваме някои от нашите сериали - български в Гърция, например. Сега, след като вече имаме достатъчен опит на регионално ниво, целта ни е да започнем високобюджетни международни копродукции. За тази цел съвсем наскоро създадохме специален отдел, който се занимава с продукция и дистрибуция.
- Ще има ли персонални промени в Нова, както и в групата?
- Не смятам. Екипът е изключително професионален и има невероятен опит.
- Ще променяте ли тв каналите на Нова Броудкастинг Груп, ще придобивате ли нови?
- Докато работих в TV2 в Унгария, стартирах 10 кабелни канала за една година, но ситуацията с Нова Броудкастинг Груп е различна, тъй като портфолиото от кабелни канали вече е много силно и балансирано. Неотдавна пуснахме третия си спортен канал, а NOVA NEWS ще бъде обновен следващата година. Ще проведем разговори с дистрибуторските си партньори и ще преценим какъв интерес има към потенциални нови канали. Освен това ще бъдем по-агресивни в нови сфери като 4K и ще осъществим мащабна технологична модернизация, след като се преместим в новата си сграда догодина.
- Каква е стратегията ви за спортните канали - вие сте техен голям почитател и в Унгария, какво ще предлагат те на зрителите?
- Да, аз съм голям почитател на спортните канали, като стартирах много от тях в редица територии. Току-що подновихме правата си за английската Висша лига и добавихме към предложенията си и германската Бундеслига. Въпреки че баскетболът в България не е толкова популярен, колкото в Гърция или в бивша Югославия, решихме да се разширим и в тази сфера, придобивайки правата за излъчване на мачовете от Международната баскетболна асоциация през следващите години, включително на българския национален отбор. В кабелните канали ще добавим и нишово съдържание и ще се опитаме да задържим големи събития като световното и европейското първенство по футбол в Нова Броудкастинг Груп. Скоро ще обявим важни новини в тази посока.
- Нова Броудкастинг е единствената тв група у нас, която отскоро има и вестници. Навремето един известен у нас американец - Албърт Парсънс, първият шеф на Би Ти Ви, обясняваше, че компанията на Рупърт Мърдок Нюз Корпорейшън - тогавашният собственик на телевизията, няма интерес да купува вестници у нас, след като не знаят езика и съответно съдържанието им. Вие как смятате да развивате вестниците?
- Ние сме единствената група, която предоставя 360-градусови медийни възможности. Не е тайна, че печатната индустрия бележи спад и оцеляването ѝ преминава през подходяща дигитална трансформация, към която се стремим. Нямаме планове за придобиване на нови печатни издания.
- Медийната група има и 4 радиа, два музикални канала - The Voice и Magic, какво ще се случва с тях?
- Ще ги запазим и ще ги развиваме, като допълнително увеличаваме синергията с нашите телевизионни канали. Когато работех в RTL, постоянно се опитвахме да съчетаваме телевизионни и радиоактиви.
- Как се промениха зрителските навици през последната година, белязана от COVID, и как това влияе на тв съдържанието?
- Съвсем логично общата гледаемост се увеличи и NOVA предприе смелата стъпка да продължи да увеличава съдържанието въпреки временното намаляване на рекламните бюджети. Това се оказа много умно решение и затвърди позициите на NOVA на абсолютен лидер на пазара. Очевидно спортът е сферата, която пострада най-тежко, тъй като състезанията бяха временно спрени.
- Когато Юнайтед Груп придоби Нова Броудкастинг Груп, вече беше собственик и на Виваком. Това породи съмнения сред останалите медии дали рекламата на телекомуникационния оператор няма да отива с предимство в медиите на Нова. Днес, след като досегашният шеф на Нова Николай Андреев пое ръководството на Виваком, отново възниква същият въпрос - възможно ли е групата да е с приоритет пред останалите медии за реклама? Това е тема, която засяга целия медиен пазар.
- Не мисля така. Както bTV, така и ние получаваме бюджети от всички телекомуникационни оператори.
Поради
по-голямата ни
и по-градска
аудитория обаче
е логично ние
да получаваме
по-голям дял
- У нас много често се казва, че рекламният ни пазар е малък. В момента обаче той расте с тенденцията да си възвърне нивата отпреди пандемията и дори да ги задмине. Как възприемате рекламния пазар у нас и какви са прогнозите ви за него?
- Пазарът е с добри размери, въпреки че цените са ниски. Вярвам, че има голям потенциал за растеж. Трябва да избягваме намаляване на цените, което би довело до ситуации, подобни на тези в Унгария или Румъния, където кампаниите не могат да бъдат осъществени и рекламодателите не могат да планират кампаниите си адекватно.
- Близо 20 години сте начело на най-големите телевизии в Унгария - първо на RTL Hungary, после на конкурентната TV2. Как и защо приехте поканата да станете част от Юнайтед Груп?
- Причината да се присъединя към Юнайтед Груп се дължи основно на личните отношения, които имам с някои от ключовите хора в компанията, както и на предприемаческата им култура. В сравнение с предишния ми опит процесите на вземане на решения са изключително бързи, а темпото на разрастване е невероятно. Не познавам друга TMT (технологична, медийна и телекомуникационна - б.а.) компания, която да се е разраснала толкова много на няколко пазара за толкова кратък период от време.
- С новия ви пост в Нова се получи забавна рокада - на практика вие заехте мястото, на което преди години беше Павел Станчев. Същевременно той в момента управлява унгарската TV2, на която пък вие бяхте шеф преди години. Двамата познавате ли се и споделяте ли помежду си опит за двете медии?
- Да, доста е забавно. Познаваме се добре, тъй като той работеше за мен известно време, докато бях в RTL.
- Как семейството ви възприе новия ви пост в чужда държава?
- Семейството ми е свикнало с международните ми ангажименти и ги възприема нормално. Това лято прекарахме доста време в България в София и на Черноморието, и много им хареса.