Рупърт Мърдок поема контрола над National Geographic
Национално географско общество е подписало сделка на стойност 725 млн. долара с 21st Century Fox, която дава на компанията на Рупърт Мърдок мажоритарен дял в световно известното списание National Geographic и други медийни активи, съобщава New York Times. Подписаното в сряда споразумение ще даде на медийната група 73% дял в съвместното предприятие за управление на тези активи National Geographic Partners. Дружеството ще държи останалите 27% от собствеността.
Обединен бизнесСделката поставя под една шапка списанието National Geographic с други печатни издания, телевизионните канали, студия, цифрови медии, издаването на карти, детски медии и други медийни активи. Според представителите на двете организации това обединение ще помогне на бъдещия растеж. Това разширено парньорство, поставянето на всички тези медийни и потребителски дейности под марката National Geographic, създава широки възможности и позволява на тези бизнеси да бъдат още по-успешни в дигиталната среда, заявява Джеймс Мърдок, главен изпълнителен директор на 21st Century Fox. Сътрудничеството между Fox и National Geographic датира от 1997 г., когато е създаден едноименният научно-популярен канал.
Изпълнителният директор на географското дружество Гари Нел, става председател на борда на National Geographic Partners. Главен изпълнителен директор ще бъде Деклан Мур, който е с 20-годишна кариера в Националното географско общество. Сюзън Голдбърг запазва поста си на главен редактор на списанието. Двамата акционери ще имат равнопоставено представителство в борда и еднакъв дял в управлението.
Основаното през 1888 г. Национално географско общество продължава да работи като сдружение с нестопанска цел, подкрепяно от средствата на 21st Century Fox, които ще удвоят инвестициите в наука и изследвания. Сделката обаче повдигна въпроси за връзката между научната институция и комерсиалната компания на Рупърт Мърдок, който публично е заявявал, че се отнася скептично към твърденията за предизвикани от човека климатични промени и че мнозина специалисти разказват по конференциите безкрайни паникьорски измислици.
В отговор Гари Нел изтъква, че от 18 години има партньорство между 21st Century Fox и National Geographic Channels и през цялото това време не е имало никакъв вид политическа или редакционна намеса от хората на Мърдок. Каналите на National Geographic достигат близо 500 млн. зрители в над 170 държави. Някои наблюдатели обаче изказват съмнения, че образователната мисия на National Geographic може да отстъпи на комерсиални интереси. Много хора смятат, че National Geographic Channel запчова да става по-сензационен, като това се отдава на влиянието на Fox. Поемането на пълния контрол от страна на Fox повдига въпроса дали списане National Geographic ще продължи да поддържа високите си стандарти, коментира Кристофър Палмър, преподавател в American University и автор на филми за околната среда.
Разпознаваема марка Сделката не е уникална, защото преди седмици беше обявено партньорство между кабелния оператор HBO и Sesame Workshop сдружението с нестопанска цел, стоящо зад известното детско предаване Улица Сезам. Медийните компании се борят с бързите промени в моделите им, предизвикани от интернет и дигиталните технологии и в случая сделката изглежда по-изгодна за Мърдок, тъй като National Geographic е един от малкото брандове в сектора, които са познати по цял свят и лесно преминават границите на националните пазари, за да бъдат предлагани директно на всеки потребител.
Това съвпада и със стратегията на Джеймс Мърдок, който при поемането на ръководството на 21st Century Fox през юни каза, че ще се фокусира върху големи брандове, изграждане на платформи около тези брандове и гарантиране, че те имат силно значение във все по-конкурентната дигитална среда.
По пост на BoxFEN.